pondelok, 16. júla 2012

Pondelok ...

Dnes nevykazujem takmer žiadnu aktivitu .
Niežeby som mala zlý deň . Je pohodový ... len sa k ničomu veľmi nemám :)
Napadlo ma slovné spojenie "modrý pondelok" , a tak som niečo vygooglila ...

Prečo je modrý?

Vznik slovného spojenia „modrý pondelok“ vysvetľujú nemeckí etnografi, podľa ktorých kedysi nemeckí modrofarbiari plátna v pondelok iba rozvešiavali indigom domodrasta sfarbené látky, aby uschli, a pretože nemali žiadnu ďalšiu prácu, pokračovali celý deň v nedeľňajšom ničnerobení. Názov pondelka v angličtine, monday, je pozostatkom keltskej tradície. Bol nazvaný podľa planéty, ktorá nad týmto dňom „drží patronát“, podľa Mesiaca, preto „moon day“, deň Mesiaca. Aj v taliančine je názov pondelka, lunedi, odvodený obdobne, podľa luny, čo je iba ženský aspekt Mesiaca. Keďže táto planéta symbolizuje nočný svet a melanchóliu, nie div, že sa v pondelok necítime aktívne. Jeho slovanský základ napovedá, že je to „deň po nedeli“, pondělí, ponedeľnik. A v nedeľu sa nepracuje, „nedělá“. Modrá farba znamená citlivosť a vodu. Zrejme preto „modrý pondelok“ súvisí s neurčitým stavom medzi splínom a únavou.

Napriek tomu som urobila jednoduchý koláčik . Máme doma len 2 deti , 
Majkove najstaršie a moje najmladšie .
Vonku sa celý deň strieda dážď s lejakom :) občas na pár minút
vykukne slnko .
A tak , keď riadne leje , odtiahnem žalúzie a pozerám ...
... mám rada búrky .
Moje prvé ružičky ... 
(pozdrav do nebíčka pre babku Margitku)
V spálni mi rozvoniava levanduľa ...
... krásne sa spí ...

7 komentárov:

  1. Ahoj Nanika, krásny článok o modrom pondelku. Konečne som pochopila, prečo sa mu hovorí modrý. A koláčik vyzerá úžasne, poprosím recept. Asi si jediná, ktorá miluje búrky.
    Krásny týždeň, nie modrý ;-)
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj , ja som tiež nevedela , prečo je modrý :)
      Koláčik je úplne jednoduchý - piškótové cesto som posypala čučoriedkami
      a na upečený som vyliala kyslú smotanu zmiešanú s tvarohom a cukrom .
      :D

      Odstrániť
  2. Ahoj Jani, koláček vypadá krásně. Také někdy mívám modré pondělí.
    Máš moc pěknou zahradu!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dík ,Jani , občas mávam modrý celý týždeň :)))

      Odstrániť
  3. Ahoj Nani,také mám ráda déšť i bouřky,nevím proč ,sedím na krytém balkoně,popíjím kafe a koukám.....To o modrém pondělíčku jsem si ráda přečetla,zas něco víc k věděna to já ráda ,měj se fajn Daja.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A že som jediná , kto miluje búrky ... :)
      Krásny týždeň ...

      Odstrániť
  4. i když je koláček jednoduchý vypadá velmi luxusně a lákavě :o) Bouřky já nemusím vůbec nejradši jsem když spím a ani o nich nevím. Martina :o)

    OdpovedaťOdstrániť